Med dagens nyheter er det helt klart at Sony sikter seg inn mot brukere som krever mye. La oss ta en kikk på hva som er lansert.
A7R III
Tredje generasjon kamera i A7-serien arver mye fra storebror, A9, og bygger videre på det vi likte med forrige versjon, og det er ganske heftige spesifikasjoner de skilter med: 42 megapiksler (samme bildebrikke som før), inntil 10 bilder pr. sekund og inntil 15 trinn dynamikkomfang. Jeg ville bli overrasket om man i praksis får mer enn 14 bits dynamikkomfang, men det er fortsatt meget imponerende.
Prosessoren er oppgradert ok kameraet har nå en Bionz X-prosessor som Sony oppgir til å være 1,8 ganger så rask som forgjengeren. Det har ganske stor effekt på kameraet, da veldig mange av kameraets funksjoner avhenger av prosessorkraften. Autofokusen er en av de funksjonene som aldri får nok kraft, og selv om A7R III har de samme 399 fasedetekterende fokuspunkter, men den skal nå være følsom til -3 EV med f/2-objektiver. Ansikts- og øyedetekteringen skal også ha blitt mye bedre, særlig på følgefokus.
Bildestabilisator
Bildestabilisatoren har blitt forbedret, og oppgis nå til 5,5 trinn stabilisering. Det er i så fall helt på høyde med Olympus. Det høres kanskje ikke så imponerende ut å være like bra som noen andre, men det er vesentlig mer krevende å lage en like god bildestabilisator til fullformatkameraer enn til kameraer med mindre bildebrikke. Det er ikke noen elektronisk stabilisering for video. Det ønsker vi oss til neste versjon.
På videofronten påberoper Sony kameraet høyere bildekvalitet i UHD, men viktigere enn det er at det nå tilbyr Hybrid Log Gamma (HLG), en funksjon som gjør det mulig å lage HDR-opptak. Det er også støtte for SLog -3.
Alt dette krever sitt kamera og sitt strømforbruk. For å hjelpe litt på den begredelige batterikapasiteten vi så i A7R II, har versjon III fått samme batteri som A9 (NP-FZ100), som er større og kraftigere enn i forgjengeren, slik at vi nå forhåpentligvis slipper å måtte gå med lomma full av batterier og angst for å gå tom.
Selv om batteriet er større, har det fått plass i et kamera som i all hovedsak er identisk, utseendemessig, med forgjengeren. De eneste forskjellene vi har kunnet se er en joystick for å velge fokuspunkt og en AF-ON-knapp på baksiden. I tillegg finner du nå en blits-sync-kontakt og ikke minst plass til to minnekort (det ene støtter UHS-II).
Sony A7R III er ventet i salg 17. november og vil koste ca. 34 000 kroner for kamerahuset.
FE 24-105mm F4 G OSS
Sammen med det nye kameraet kommer det også en ny standardszoom, 24-105mm f/4 med innebygd bildestabilisator. Dette er en ganske kjent konfigurasjon nå. Vekten er oppgitt til 663g, som er ganske lavt for denne typen objektiver – Canon sin veier 795g mens Sigmas veier 885g.
Sony trekker ikke fram at bildestabilisatoren jobber sammen den som er i kameraet, så da må vi gå ut fra at de heller ikke gjør det.
Minste fokusavstand er 38cm og filterdiameteren er 77mm.
Objektivet kommer i salg samtidig med kameraet og får en veiledende pris på 13 200 kroner.
FE 400mm F2.8 GM OSS
Sammen med dagens lanseringer annonserer Sony også at de utvikler en supertele, en 400mm f/2.8 GM med bildestabilisator, som skal lanseres offisielt til sommeren. Dette blir et objektiv Sony håper vil trekke sportsfotografene over til Sony. Det blir spennende å se hva som skjer. Vi tror kombinasjonen av A9 og 400 f/2.8 kan bli svært interessant.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
A7R III
Tredje generasjon kamera i A7-serien arver mye fra storebror, A9, og bygger videre på det vi likte med forrige versjon, og det er ganske heftige spesifikasjoner de skilter med: 42 megapiksler (samme bildebrikke som før), inntil 10 bilder pr. sekund og inntil 15 trinn dynamikkomfang. Jeg ville bli overrasket om man i praksis får mer enn 14 bits dynamikkomfang, men det er fortsatt meget imponerende.
Prosessoren er oppgradert ok kameraet har nå en Bionz X-prosessor som Sony oppgir til å være 1,8 ganger så rask som forgjengeren. Det har ganske stor effekt på kameraet, da veldig mange av kameraets funksjoner avhenger av prosessorkraften. Autofokusen er en av de funksjonene som aldri får nok kraft, og selv om A7R III har de samme 399 fasedetekterende fokuspunkter, men den skal nå være følsom til -3 EV med f/2-objektiver. Ansikts- og øyedetekteringen skal også ha blitt mye bedre, særlig på følgefokus.
Bildestabilisator
Bildestabilisatoren har blitt forbedret, og oppgis nå til 5,5 trinn stabilisering. Det er i så fall helt på høyde med Olympus. Det høres kanskje ikke så imponerende ut å være like bra som noen andre, men det er vesentlig mer krevende å lage en like god bildestabilisator til fullformatkameraer enn til kameraer med mindre bildebrikke. Det er ikke noen elektronisk stabilisering for video. Det ønsker vi oss til neste versjon.
På videofronten påberoper Sony kameraet høyere bildekvalitet i UHD, men viktigere enn det er at det nå tilbyr Hybrid Log Gamma (HLG), en funksjon som gjør det mulig å lage HDR-opptak. Det er også støtte for SLog -3.
Alt dette krever sitt kamera og sitt strømforbruk. For å hjelpe litt på den begredelige batterikapasiteten vi så i A7R II, har versjon III fått samme batteri som A9 (NP-FZ100), som er større og kraftigere enn i forgjengeren, slik at vi nå forhåpentligvis slipper å måtte gå med lomma full av batterier og angst for å gå tom.
Selv om batteriet er større, har det fått plass i et kamera som i all hovedsak er identisk, utseendemessig, med forgjengeren. De eneste forskjellene vi har kunnet se er en joystick for å velge fokuspunkt og en AF-ON-knapp på baksiden. I tillegg finner du nå en blits-sync-kontakt og ikke minst plass til to minnekort (det ene støtter UHS-II).
Sony A7R III er ventet i salg 17. november og vil koste ca. 34 000 kroner for kamerahuset.
FE 24-105mm F4 G OSS
Sammen med det nye kameraet kommer det også en ny standardszoom, 24-105mm f/4 med innebygd bildestabilisator. Dette er en ganske kjent konfigurasjon nå. Vekten er oppgitt til 663g, som er ganske lavt for denne typen objektiver – Canon sin veier 795g mens Sigmas veier 885g.
Sony trekker ikke fram at bildestabilisatoren jobber sammen den som er i kameraet, så da må vi gå ut fra at de heller ikke gjør det.
Minste fokusavstand er 38cm og filterdiameteren er 77mm.
Objektivet kommer i salg samtidig med kameraet og får en veiledende pris på 13 200 kroner.
FE 400mm F2.8 GM OSS
Sammen med dagens lanseringer annonserer Sony også at de utvikler en supertele, en 400mm f/2.8 GM med bildestabilisator, som skal lanseres offisielt til sommeren. Dette blir et objektiv Sony håper vil trekke sportsfotografene over til Sony. Det blir spennende å se hva som skjer. Vi tror kombinasjonen av A9 og 400 f/2.8 kan bli svært interessant.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
Canon burde ha satt sensoren til 5dm4 inn i 6dm2 samt spredd fokuspunktene mer, og ikke bare benyttet klipp og lim fra 80d. De ville tjent mindre på kameraet, men hindret mange Canon-brukere fra å bytte merke, og slik tjent igjen det tapte på økt linsesalg etc.
Vil igjen takke Jensen for den flotte oppsummeringen mellom disse tre store fullformatsmodellene!
Repeterer:
"Canon 5Dmk4:
- traust og gjennomprøvd, men "gammel" teknologi
- god ergonomi (men dertil stort)
- "ubrukelig" på video (kodek og crop)
- veldig god autofokus
- veldig bra utvalg optikk, men kanskje ikke for de helt største megapikselsensorene
- minst dyr proff optikk (tror jeg; allround)
Nikon D850
- god ergonomi, men altså stort
- meget god teknologi
- gjør praktisk talt alt bra bortsett fra autofokus på video
- litt dyrere optikk enn Canon (tror jeg) og også litt dårligere utvalg, men uansett mye bra å velge i
- belyste knapper
Sony A7R 2/3
- Lite og lett
- topp teknologi (A7R-ii er fremdeles helt i toppen selv om det er 2.5 år)
- god på video
- ekstremt bra optikk, men også veldig dyr
- inntil Sigma og Tamron får produsert FE mount så er det egentlig kun dyr Sony optikk å velge i
- middels bra autofokus (R2, håper R3 er så bra som de sier)
- EVF - kjempepluss, og grunn nr 1 til at jeg ikke vil ha DSLR: Zebra, fokus peaking, zoom, eksponering etc etc ... EVF gir så utrolig store fordeler foran OVF at det er helt vilt egentlig. EVF på R2 er knallbra, og R3 skal jo være enda bedre igjen.
- EyeAF ... uslåelig til portrett og jeg synes R2 er faktisk veldig bra, så når R3 igjen skal være vesentlig forbedret begynner det å nærme seg voodoo
Ble langt dette, men igjen: Uansett hva en velger så får en jo et bra kamera. Til 30K+ så skulle det jaggu bare mangle og! _Min_ vurdering er ihvertfall Sony A7R-iii, Nikon D850 og så Canon 5Dmk4 i den rekkefølgen."
Å bytte til Nikon er selvsagt uaktuellt, til det er de for like Canon. Men det virker nokså klart at Dustin Abbott ikke deler den samme entusiasmen for sin 5dm4, som Jason Lanier for sin a7r3.
"Update as of September 29th, 2016: I did some tweaking to the profile in the camera (JPEG), and made sure all of the noise processing settings were off. I also did a firmware update today (1.0.2). Between those two things I am much happier with the JPEG images I am getting. They actually look pretty great now, and give a bit of a processing guideline for tackling the RAW images. They look good enough that when shooting RAW + JPEG you may be able to give your clients the JPEG images and they’ll be happy right out of camera. The JPEGs have really rich color and look like they’ve already been “post-processed” in a good kind of way. I have chosen the Fine Detail profile as my default mode, though with some tweaks to the sharpness and contrast. As I continued to fine tune the profile to my unique preferences I found that I was happier and happier with the JPEG output. After getting things where I want I’m now pretty delighted with the 5D Mark IV’s JPEGs and RAW files alike. The JPEG files also benefit from the improved sensor performance of the 5D Mark IV; you definitely have more leeway to “push” them a bit compared to the previous generation."
Hva som også er interessant er at bildene blir mye renere med høy iso i 17 mp:
"Using the MRAW setting (17MP) resulted in a demonstrably cleaner looking image at ISO 32,000 (or 25,600). Better contrast and apparent detail despite technically having less resolution due to fewer pixels. I consider this to be a very valid alternative in low light situations."
Dette er vel ikke en mulighet i a7r3? Man kan velge 18 mp, men da er bildet cropped og man menytter vel da ikke hele sensoren, slik at man ikke får denne fordelen.
Slik sett ville det vært en fordel om man kunne ta raw-filer i f.eks. 24 mp hos a7r3.
Hva er Zebra forresten?
Får nå først prøve å lære meg litt lightroom, turen går til Abelvær i morgen, så får jeg tro jeg kommer fram. En lang tur jeg gruer meg til.
For egen del har jeg vært lykkelig amatør for Wikimedia de siste årene, har hatt med kameraet i lastebilen og knipset steder og kirker, og mye har blitt brukt i Wikipedia-artikler i Norge og resten av verden. Dessverre ble bedriften min kuppet sist vinter, og jeg står nå på bar bakke med nytt firma, PermaLiv AS. Å plutselig stå ansikt til ansikt med at man må prøve å få et utkomme av fotograferingen kjennes nokså overveldende.
Har kjøpt meg inn i Pål Steigans nye mediaselskap Mot Dag AS, og håper etterhvert at dette kan utvikle seg til et samarbeide? Egentlig har jeg lyst til å flytte ned til Tolfa, hvor Steigan har hovedbase, for å forsøke å ta steget til profesjonell derfra. Men kona er skeptisk. Uansett ser det ut til at neste sommerferie kan bli i Tolfa, så får vi se.
Både Tolfa selv og ikke minst omgivelsene synes veldig inspirerende for en fotograf: http://steigan.no/2016/11/21/tolfa-renessansen-krisa-og-d...klosteret/
Tusen takk for info og synspunkter fra dere begge! Veldig nyttig i det forestående valget.
Men for tiden så strømmer det folk fra Canonleiren over til Sony og det har pågått lenge. Sony ser fremover og de er veldig inovative. Har ingenting imot andre kameramerker, et merke betyr lite. Men som landskapsfotograf så er Sony et godt valg. A7RIII skal bli godt å få i hus :)
Noen punkt slik jeg ser det:
Canon 5Dmk4:
- traust og gjennomprøvd, men "gammel" teknologi
- god ergonomi (men dertil stort)
- "ubrukelig" på video (kodek og crop)
- veldig god autofokus
- veldig bra utvalg optikk, men kanskje ikke for de helt største megapikselsensorene
- minst dyr proff optikk (tror jeg; allround)
Nikon D850
- god ergonomi, men altså stort
- meget god teknologi
- gjør praktisk talt alt bra bortsett fra autofokus på video
- litt dyrere optikk enn Canon (tror jeg) og også litt dårligere utvalg, men uansett mye bra å velge i
- belyste knapper
Sony A7R 2/3
- Lite og lett
- topp teknologi (A7R-ii er fremdeles helt i toppen selv om det er 2.5 år)
- god på video
- ekstremt bra optikk, men også veldig dyr
- inntil Sigma og Tamron får produsert FE mount så er det egentlig kun dyr Sony optikk å velge i
- middels bra autofokus (R2, håper R3 er så bra som de sier)
- EVF - kjempepluss, og grunn nr 1 til at jeg ikke vil ha DSLR: Zebra, fokus peaking, zoom, eksponering etc etc ... EVF gir så utrolig store fordeler foran OVF at det er helt vilt egentlig. EVF på R2 er knallbra, og R3 skal jo være enda bedre igjen.
- EyeAF ... uslåelig til portrett og jeg synes R2 er faktisk veldig bra, så når R3 igjen skal være vesentlig forbedret begynner det å nærme seg voodoo
Ble langt dette, men igjen: Uansett hva en velger så får en jo et bra kamera. Til 30K+ så skulle det jaggu bare mangle og! _Min_ vurdering er ihvertfall Sony A7R-iii, Nikon D850 og så Canon 5Dmk4 i den rekkefølgen.
Jason Lenier fins ikke upartisk nei, han er veldig pro Sony, så en må ikke høre på han når det kommer til review av Sony, men han er knallflink og produserer noen kanonbra bilder! Så ta det for det det er verdt ;) Jeg ser på Matt Granger, han er jo Nikonmann selv, men virker jo litt mer nyansert når det kommer til andre merker. Han er nå invitert av Sony til å teste litt R3 så blir interessant å se. Ellers håper jeg å se Dustin Abbott få fingrene i en R3. Utrolig bra reviews han lager, skikkelig dyptgående og gode. Han er Canonmann, men tror faktisk han vil gi en fair review til Sony om han hadde fått ett å prøve. Generelt om reviews; les mellom linjene og vær kritisk til hva folk sier. Slik som at ergonomi på Sony er dårlig fordi kameraet er for lett synes jeg bare er teit å høre på. En får jo sånne treningsarmbånd med bly om en absolutt vil at ting skal være tungt :D Men dette med å vurdere reviews kritisk gjelder ALT utstyr og merker da. Uansett fester jeg ihvertfall mer lit til folk som faktisk viser frem arbeidet sitt (som Jason Lenier, Matt Granger og Dustin Abbott), fremfor de som bare sitter og synser slik som han som likte Canon foran Sony og gjentok til det kjedsommelige at han ville heller ha bedre farger enn 2 fps mer. På listen over fordeler Sony har så kommer fps ganske langt ned på min liste faktisk.
Jason Lanier er helt rå med Sony. Jeg liker han og bildene veldig godt. Han fikk mye pes da han gikk fra Nikon til Canon og til og med lagde video om det. Men husk at Jason er Sony artisan, så han vil nok være biased uansett. Men sånn er det med folk som er Canon og Nikonambassadører også. Når det kommer til A7RIII så er det utrolig mange som har forshåndsbestillt det.
Hvis du kommer fra Canon tol Sony og er landskapsfoograf så vil det være en helt ny verden.
Et tips, lær deg redigering i lightroom først som sist, du vil ikke angre. Jeg har redigert alle mine bilder i lighthroom nå i 5 år. Og før det så "skulle jeg aldri skyte i råformat, Jpeg var mer enn godt nok" sa jeg.
Man får simpelthetn ikke utnytte bildekvaliteten i kameraet ved å ta bilder i Jpeg. Sony har en utroig DR og den får kan kun utnytte til det fulleste i raformat. Du som canonbruker ville bli blåst i taket hvis du kunne sammenligne det å redigere en Sony/Nikon fil mot en Canon rafil.
Her er imidlertid en portrettfotograf som synes overveldet av nye r3, hvor han bruker Canon-glass: http://www.youtube.com/watch?v=TQAHgTy0wYs
Det er tom. nesten så han faller i staver over resultatene direkte på jpg-skjermen på kameraet. Er midt i videoen nå, og må si Laniers entusiasme for kameraet smitter!
Mange som har større hender enn meg også, men skal nå prøve kameraet med linse på først. Lanier ser ut til å ha nokså små hender.
Batteritiden er svært viktig! Men er det fremdeles USB-lading på a7r3? I Asia, hvor kona er fra, er det så lett å glemme adapteret når man skal ut på en tur, og da står man der og får ikke ladet batteriene. USB-ledninger får man imidlertid kjøpt overalt, slik at man kan lade kameraet allikevel. Dette er jo også en fordel i Norge, da det kan være lett å glemme laderen også. Har mange ganger opplevd at laderen ble liggende igjen på kjøkkenbenken, og da er det så greit å kunne kjøpe en usb-ledning.
Jeg har brukt Sony i 5 år. Det med ergonomi er jo bare hva man er vant med. Synes grepet på A7XII serien er meget godt men jeg hat ikke store hender, de er vel heller helt "normale". Nå det kommer til hudtoner så kan jeg ikke svare for Canon da jeg aldri har brukt et canonkamera. Jeg tar konfirmasjonsbilder etc med Sony A7II og fargene er gode de, men jeg tar alle mine bilder i Raw(selvfølgelig)
På A7RIII som jeg forøvrig har bestillt så skal også disse være forbedret igjen.
Det at de har fikset batteritiden er også en stor nyhet. På de nye batteriene så tar folk(revievers) ut 2000-3000 bilder på et batteri. CiRPA sier mye mindre med det er en stresstest, de ltallene vil alltid være mye lavere enn hva som er reelt
Er det noe du lurer på ang Sony så er det bare å spørre. Sony er alt jeg kjenner til :)
"Hi Robert, Yeah I have to agree, and to me it is less about the size, and more about the small size means less buttons for quick access, and harder to hold for long periods. I did note that the 24-70 2.8 Sony is
Length: Sony--136mm, Nikon--133mm
Diameter: Sony--88mm, Nikon--83mm
Weight: Sony--886g, Nikon--900g
So larger, and near on the same weight. So yes the small body size is only relevant if you are using small primes, and less so with the standard zooms. Obviously the laws of physics don't allow for any more to be achieved. Thanks for your thoughts Robert, cheers Matt"
http://www.youtube.com/watch?v=04mDsijmPiw
Dette hadde jeg ikke tenkt på, men den mindre kamerakroppen til Sony, "såpestykket" som noen kaller den, betyr færre knapper for rask tilgang.
Imidlertid, setter man ei lita 35 mm fastlinse på en Sony, vil alle tro at man har å gjøre med et hobbykamera, og ikke la seg skremme av en stor "tanks", som jo D850 er.
Matt synes dog at for en lang dags fotografi blir han langt mindre sliten med sin D850, selv om denne er tyngre. Det er ikke kun vekt som gjør en sliten, men også ergonomi og brukergrensesnitt.
"As a Canon shooter who has just pre-ordered the A7riii i wouldnt underestimate the appeal of the system to Canon shooters. 12 more mega pixels, no AA filter, can adapt existing lenses with the new metabones V, the eye autofocus for weddings, portraits etc is pretty huge, and if it can improve the hit ratio above the Canon focusing system then it will be worth it. The Canon class will always work better with Canon, but, I think we have gotten to the point where its pretty damn close.
The ergonomics, button/menu layout may well be the biggest thing holding Canon shooters back now, but its not a big enough deal for me, the grip is now slightly bigger to accommodate the new battery and that might be all thats required to be comfortable. Couple the above with Non cropped, no motion JPEG 4K, better dynamic range ... I think that ass more and more reviews come out I think we will start to see a real shift."
http://www.youtube.com/watch?v=g962niX7sP8
Ja, Canon har bedre hudtoner, men Sony har bedre øyefokus. Hva hjelper det med godet hudtoner hvis øyet er ute av fokus? Særlig viktig er dette ved brylluper o.l.
Nikon er best på fargevitenskap for natur, Canon for mennesker. Sony er dårlige på fargevitenskap, ergonomi og brukergrensesnitt, men overlegne på teknologi. Øyefokus og bildestabilisering, samt at et lite kamera ikke så lett skremmer de som man tar bilder av, slik at det blir bedre kontakt mellom fotograf og portrettert, taler til Sonys fordel. Grepet skal også være litt større på a7r3, grunnet større batteri, dette kan kanskje være det som skal til for at knokene ikke subber borti linsa?
Jeg holdt i et r2 hos foto.no, men glemte å prøveholde kameraet med linse. Må nok prøve r3 med linse på, for å sjekke hvor plagsomt det kan være med at knokene subber borti linsa. Ikke noe hyggelig hvis man konstant må gå med nedslitte knoker.
Så ja, jeg elsker teknologien til Sony. Men samtidig elsker jeg fargevitenskapen og ergonomien til Canon.
Kjenner meg for tiden paralysert av valgets kvaler. Men må på et eller annet vis klare å fatte et valg i løpet av vinteren!
Her er en video som virkelig satte meg i tvil: http://www.youtube.com/watch?v=g962niX7sP8
Det nevnes 3 viktige grunner til 5dm4 sin fordel:
A) Viktigst! Fargevitenskap. Og dette er viktig for meg, da jeg ønsker å benytte minst mulig tid til etterbehandling av bilder. Sonys farger skal være helt grusomme uten etterbehandling, og jeg er heller ikke dyktig til etterbehandling.
B) Ergonomi. Denne skal være elendig hos a7r3.
C) Menysystemet. Sony har en mengde muligheter, men de er nesten umulige å finne eller å forstå.
Så denne videoen fikk meg alvorlig i tvil. Elsker bildestabiliseringen og øyefokusen til a7r3, samt det at man ikke skremmer folk med en stor kamerakropp. Men all bildebehandlingen i etterkant, grunnet den elendige fargevitenskapen til Sony, skremmer meg.
Anything above 30 megapixels and I really feel the camera should have sensor stabilization like the A7Rii or A7Riii. Because to get the 1:1 native to be where you want it to be, nice and sharp over 30 megapixels it's difficult to do without nice image stabilization options.
I really don't see a huge difference in 30MP vs 46MP the way I do in 30MP vs 20MP. I think once you hit around 30 they all have that really nice high resolution look to them and you can crop an insane amount."
http://www.dpreview.com/forums/post/60348065
Tror jeg må starte en diskusjonstråd etter at jeg kommer tilbake fra bildebehandlingskurset i Abelvær neste helg. Trenger mer input. Det står mellom a7r3 eller 5dm4. Har kommet over ganske mange nå som har prøvd a7r2 men gått tilbake til Canon, ikke grunnet bildekvaliteten, men grunnet ergonomien og menyfunksjonenes oppbygning. De klarte simpelthen ikke å tilpasse seg!
Anything above 30 megapixels and I really feel the camera should have sensor stabilization like the A7Rii or A7Riii. Because to get the 1:1 native to be where you want it to be, nice and sharp over 30 megapixels it's difficult to do without nice image stabilization options.
I really don't see a huge difference in 30MP vs 46MP the way I do in 30MP vs 20MP. I think once you hit around 30 they all have that really nice high resolution look to them and you can crop an insane amount."
http://www.dpreview.com/forums/post/60348065
Tror jeg må starte en diskusjonstråd etter at jeg kommer tilbake fra bildebehandlingskurset i Abelvær neste helg. Trenger mer input. Det står mellom a7r3 eller 5dm4. Har kommet over ganske mange nå som har prøvd a7r2 men gått tilbake til Canon, ikke grunnet bildekvaliteten, men grunnet ergonomien og menyfunksjonenes oppbygning. De klarte simpelthen ikke å tilpasse seg!
Oppløsningen vil da bli ca 18 megapiksler.
Jeg ser i videoen at r3 er heller lite værbestandig. Er det noen mulighet for å kjøpe til noen form for værbeskyttelse, slik at man kan benytte kameraet i regn og brottsjø?
Videre ser jeg i brukermanualen for r3 på s. 47 at man kan sette kameraet i APS-C - innstilling. Betyr dette at man da får en teleeffekt, slik at hvis man har ei 100 mm linse blir denne effektivt 150 mm?
Her bør det vel være mulig å finne en del svar.
Men er det ikke slik at Sony har en rein A7 med mindre MP? Kanskje bør jeg vente på en oppdatering av denne istedenfor? Noen som har noen formening om denne er neste på trappene fra Sony?
Fint hvis Foto.no kan tipse Sony om at de bør komme med en programvareoppdatering, hvor de legger til 24 MP!
Ellers fikk jeg nettopp en artikkel om linsetilvalg.
- Best lenses for Sony A7R III camera: http://thenewcamera.com/best-lenses-for-sony-a7r-iii/
Litt pussig de ikke nevner Samyang, som har mange linser med e-fatning, her er en liten brukererfaring: http://foto.no/cgi- bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=786520
Ble litt usikker. Vil jeg fotografere familien i 18 MP? Eller bør jeg velge et kamera som gir 24 MP?
Det er mulig å velge mindre bildefiler, men ikke i 24MP.
Her er filstørrelsene Sony oppgir:
Bildestørrelse (piksler), [3:2]
35 mm med fullformat L: 7952 × 5304 (42 M), M: 5168 × 3448 (18 M), S: 3984 × 2656 (11 M), APS-C L: 5168 × 3448 (18 M), M: 3984 × 2656 (11 M), S: 2592 × 1728 (4,5 M)
(I tillegg til tilsvarende størrelser i 16:9).
Jeg har ikke klart å finne ut om dette bare gjelder jpg, eller om det også gjelder raw.
"Two problems with the A7Rlll: There is no way to crop the 42 MP sensor to 24 MP. With Nikon and Canon you can. Also, how many people are really going to make huge prints with a 42 MP sensor? Every 42 MP photo will quickly eat away at your external hard drive or cloud storage."
Det er nok et bevisst valg av Sony å ikke ha bildestabilisering av video på bildebrikken, for å få flere til å kjøpe kameraet med kit-linse.
Dårlig gjort!
"RayValdezPhotography I don’t agree. I actually don’t care for the 4K as a photographer. Sensor stabilization is far important for me. Using the sigma 135 f1.8 for example without any stabilization is so annoying. It’s a beat of a lens and you can’t get sharp images once there is not enough light for fast enough shutter speeds. The weight of a DSLR is also a factor for me as a landscape shooter...hiking for days with a huge camera and sometimes with a second backup camera even can be a lot of weight to carry with you. DSLR’s need to go mirrorless...seriously. An electric view finder is also far more awesome than a basic view finder...less moving parts, sharper images and less to worry about from the mechanical side. I could go on my man...the list is endless..."
http://www.youtube.com/watch?v=W6YBnjNOi1U
Det er fordeler óg bakdeler, med alt.
Kom på et spørsmål: Kan man slå av bildestabiliseringen i kameraet når man benytter stativ? Ellers kan den vel gå utover bildekvaliteten, etter hva jeg har lært.
Good bye Canon! Tenk at de utstyrte 6dm2 med en utdatert sensor fra oldtiden, dette kameraet jeg ventet så lenge på. Så da går det som det må, slik behandler man ikke gamle kunder, og jeg gleder meg til å ta ibruk nye a7r3. Dette blir moro!