Etter å ha studert engelsk og amerikansk litteratur på Cornell University fra 1961 til 1965, jobbet Ricard Kalvar (f. 1944) som assistent for motefotografen Jérôme Ducrot i New York. Men det var en lengre reise med kamera i Europa i 1966 som gjorde at han bestemte seg for å bli fotograf.
Etter noen år i New York, flyttet Kalvar til Paris og ble medlem i byrået VU. I 1972 var han med på å danne byrået Viva, før han kom med i Magnum i 1975. Her har han blant annet vært både president og visepresident.
- Jeg er ikke spesielt begeistret for begrepet street photography for å beskrive hva jeg holder på med. Bildene kan være tatt på en gård, på et kontor, i en dyrehage også videre. jeg liker å leke med den daglige virkeligheten, sier Kalvar til in-Public.com.
- Jeg har alltid forsøkt å fotografere på min egen naturlige måte, men jeg kan selvfølgelig ikke unngå å se at jeg har en forbindelse til europeiske og amerikanske fotografer som Robert Frank, Cartier-Bresson, Arbus, Friedlander og Erwitt, forteller han.
Han har deltatt i en rekke utstillinger, gitt ut flere bøker og jobber hele tiden med egne personlige fotoprosjekter. Han jobber både inne reportasjesjangeren, det personlige fotografiet og med kommersielle oppdrag.
- Så lenge du ikke manipulerer det som skjer i dine bilder, via photoshop eller posering, kan du lage scener som både er mulig å tro på og absurde. Intrykket er alt, sier Kalvar til in-Public.com.
________________________________________
Mer informasjon DOK08:
http://www.fotojournalisten.com
Etter noen år i New York, flyttet Kalvar til Paris og ble medlem i byrået VU. I 1972 var han med på å danne byrået Viva, før han kom med i Magnum i 1975. Her har han blant annet vært både president og visepresident.
- Jeg er ikke spesielt begeistret for begrepet street photography for å beskrive hva jeg holder på med. Bildene kan være tatt på en gård, på et kontor, i en dyrehage også videre. jeg liker å leke med den daglige virkeligheten, sier Kalvar til in-Public.com.
- Jeg har alltid forsøkt å fotografere på min egen naturlige måte, men jeg kan selvfølgelig ikke unngå å se at jeg har en forbindelse til europeiske og amerikanske fotografer som Robert Frank, Cartier-Bresson, Arbus, Friedlander og Erwitt, forteller han.
Han har deltatt i en rekke utstillinger, gitt ut flere bøker og jobber hele tiden med egne personlige fotoprosjekter. Han jobber både inne reportasjesjangeren, det personlige fotografiet og med kommersielle oppdrag.
- Så lenge du ikke manipulerer det som skjer i dine bilder, via photoshop eller posering, kan du lage scener som både er mulig å tro på og absurde. Intrykket er alt, sier Kalvar til in-Public.com.
________________________________________
Mer informasjon DOK08:
http://www.fotojournalisten.com
Richard Kalvar / Magnum / All Over Press Norge