Nylig ble Watson rangert som en av de 20 fremste fotografene gjennom tidene av Photo District News. Han har ingen planer om å trappe ned, 67 år som han er blitt.
Det er merkelig med fotografer, vi pensjonerer oss ikke. Jeg traff en person som jobbet med Irving Penn og jeg spurte hvordan det gikk med Irving. Å, det går ikke så bra. Han arbeider bare tre dager i uken nå, svarte denne kollegaen. Irving Penn var da 91 år gammel, legger Albert Watson til på telefonen fra sitt fotostudio i New York.
Røttene fra oppveksten i Skottland høres i hvert åndedrag og leder tankene mot Sean Connery, oppvokst i samme by som Watson: Edinburgh.
Albert Watson er blitt kalt arbeidsnarkoman. Han har lyktes med å kombinere rent kommersielle oppdrag som reklamekampanjer for GAP, Chanel og Levis og filmplakater for Hollywoodfilmer som Kill Bill og Da Vinci-koden med kunstnerisk utfordrende prosjekter som fotoboken Shot in Vegas som kommer ut høsten 2010.
Jeg gjorde en bok om Marokko på oppdrag av den marokkanske prinsen som i dag er konge. Det ble en klassisk bok med mange sort/hvite bilder. Etter det ville jeg gjøre noe helt annet, noe mye mer dekadent. Jeg kunne ikke tenke meg en bedre plass for det enn Las Vegas. En by full av merkelige mennesker i merkelige bygninger i et merkelig landskap, sier Albert Watson.
Han slo gjennom i 1973 med et bilde som han fremdeles rangerer som det viktigste i sin karriere: Alfred Hitchcock som holder en plukket gås. Både gåsen og regissøren har sløyfe rundt halsen.
Albert Watsons kall er å få fram et menneskes karisma. Hvordan gjør han det?
Det er veldig viktig å la personen foran kamera kjenne seg aldeles komfortabel i situasjonen. Ingen som er spent og urolig kommer til å åpne seg for meg. Jeg kommuniserer, småprater, gjør hva som kreves for at jeg skal få fram denne karismaen og utstrålingen. Det er ingen enkel sak. Om personen ikke har noen karisma blir det enda vanskeligere.
Det er merkelig med fotografer, vi pensjonerer oss ikke. Jeg traff en person som jobbet med Irving Penn og jeg spurte hvordan det gikk med Irving. Å, det går ikke så bra. Han arbeider bare tre dager i uken nå, svarte denne kollegaen. Irving Penn var da 91 år gammel, legger Albert Watson til på telefonen fra sitt fotostudio i New York.
Røttene fra oppveksten i Skottland høres i hvert åndedrag og leder tankene mot Sean Connery, oppvokst i samme by som Watson: Edinburgh.
Albert Watson er blitt kalt arbeidsnarkoman. Han har lyktes med å kombinere rent kommersielle oppdrag som reklamekampanjer for GAP, Chanel og Levis og filmplakater for Hollywoodfilmer som Kill Bill og Da Vinci-koden med kunstnerisk utfordrende prosjekter som fotoboken Shot in Vegas som kommer ut høsten 2010.
Jeg gjorde en bok om Marokko på oppdrag av den marokkanske prinsen som i dag er konge. Det ble en klassisk bok med mange sort/hvite bilder. Etter det ville jeg gjøre noe helt annet, noe mye mer dekadent. Jeg kunne ikke tenke meg en bedre plass for det enn Las Vegas. En by full av merkelige mennesker i merkelige bygninger i et merkelig landskap, sier Albert Watson.
Han slo gjennom i 1973 med et bilde som han fremdeles rangerer som det viktigste i sin karriere: Alfred Hitchcock som holder en plukket gås. Både gåsen og regissøren har sløyfe rundt halsen.
Albert Watsons kall er å få fram et menneskes karisma. Hvordan gjør han det?
Det er veldig viktig å la personen foran kamera kjenne seg aldeles komfortabel i situasjonen. Ingen som er spent og urolig kommer til å åpne seg for meg. Jeg kommuniserer, småprater, gjør hva som kreves for at jeg skal få fram denne karismaen og utstrålingen. Det er ingen enkel sak. Om personen ikke har noen karisma blir det enda vanskeligere.
Waris Light
Albert Watson