Sony har i dag lansert A9 – et proffkamera som gjør det meste du finner i A7-serien og en del mer. Det er lett å se heftige spesifikasjoner som inntil 20 bilder pr. sekund (241 RAW-bilder i bufferen), 4K-video 693 fasefokuspunkter.
Men det som virkelig setter dette kameraet ut fra mengden er at det angriper speilreflekskameraene på akkurat de områdene der disse har vært best, nemlig følgefokus og søkerkvalitet.
For å ta autofokusen først: I tillegg til et fokussystem som dekker 93% av søkerbildet, gjør kameraet 60 utlesninger av fokus hvert sekund. Det gjør det mulig å beregne bevegelser i motivet, og forutse hvor fokus kommer til å ligge et øyeblikk fram i tid.
Sony skriver ikke at dette konkurrerer med profesjonelle speilreflekskameraer, men måten de legger det fram på er i hvert fall egnet til å gi det inntrykket, og hva skal man med 20 bilder pr. sekund i full oppløsning, dersom autofokusen ikke klarer å følge med? Det blir spennende å se hvordan den faktisk yter i praksis. Både Olympus og Fujifilm vil gjerne fortelle oss at autofokusen deres er helt på høyde med de beste speilreflekskameraene, men de er ikke helt der ennå. Kan Sony ha knekket koden? Som standard er kameraet lydløst, med elektronisk lukker, men du kan velge å bruke mekanisk lukker hvis du ønsker.
Den andre svakheten til speilløse kameraer er at søkeren ikke har vært god å bruke ved høy seriebildehastighet. En analog søker oppfattes av hjernen som litt mørkere, men stadig i jevn bevegelse når seriebildehastigheten blir høy. En elektronisk søker blir enten hakkete eller svart mellom bildene, og det takler ikke hjernen vår like godt. Sony sier at søkeren i A9 over hodet ikke går i svart under eksponering. Det betyr ikke at den ikke hakker, men hvis den kan lese av fokus 60 ganger i sekundet, kan den kanskje også lese ut et søkerbilde 60 ganger i sekundet, og da blir det ikke mye hakking. Søkeren skal også være dobbelt så lys som tidligere, som gjør den mer naturtro i gjengivelsen.
Er speilreflekskameraets dager talte? Er det dette kameraet som gjør at vi ikke lenger gidder å dra på speilet? Et speilløst kameraet har en del muligheter som speilrefleks aldri vil få. Det kan prosessere søkerbildet på en helt annen måte, og derfor gjøre beregninger som speilreflekskameraer ikke kan gjøre. Dette betyr at måten speilløse kameraer håndterer beregninger før bildet blir tatt avhenger av prosessorkraften – som vi vet utvikles uhyre fort, mens et speilreflekskamera aldri kan få de samme mulighetene.
Det gjenstår fortsatt én stor utfordring for de speilløse kameraene – batteritiden. Og Sony har vel aldri vært verdensmester der (A7RII ble levert med to batterier fordi batterilevetiden var så svak). A9 har visstnok 2,2x så stor batterikapasitet. Det betyr at den er oppe på anstendig nivå for speilløse kameraer, men ikke så mye mer enn det. Sony oppgir ikke batterikapasitet, men om den kommer opp i 400 bilder er den fortsatt 1/3 av det vi finner i helt vanlige speilreflekskameraer. Sony forsøker å bøte på dette ved å tilby batterigrep som dobler kapasiteten, og en mulighet for ekstern batteripakke med 4 batterier.
Kameraet har ellers 24 megapiksler og 5-aksers bildestabilisator. Det har to plasser til USH-II SD-kort, det tar opp video i oversamplet 4K (6K som nedskaleres for høyere bildekvalitet) og bruker hele sensoren til utlesningen, så du ikke får noen cropfaktor, slik du får på kameraer fra Canon og Nikon. Ut fra det vi kan lese i presseinformasjonen, er ikke videofunksjonen like avansert, med like mange innstillingsmuligheter som på A7S II og A7R II. Funksjonsmessig likner den mer på A7 II, men den tilbyr altså 4K, og inntil 120fps i full HD (inntil 100Mbps).
Kameraet blir tilgjengelig i mai. Men så var det prisen da. Vi har ikke fått noen informasjon fra Sony Norge om dette kameraet over hodet, så all informasjonen har vi måttet hente fra utlandet, inkludert pris. Vi vil anta at prisen for huset lander på rett under 50 000 kroner (£4500). Det betyr at prisen også nærmer seg toppmodellene fra Canon og Nikon i pris. Vi har derfor store forventninger til hva dette kameraet kan yte. Sony har allerede hentet mange Canon-brukere over til seg fordi man fortsatt kan bruke de gamle objektivene. Hvis man nå også får autofokusen til speilreflekskameraet og en søker som fungerer i høy fart, kan de virkelig ha lagt det store egget her. Vi gleder oss til å teste.
Men det som virkelig setter dette kameraet ut fra mengden er at det angriper speilreflekskameraene på akkurat de områdene der disse har vært best, nemlig følgefokus og søkerkvalitet.
For å ta autofokusen først: I tillegg til et fokussystem som dekker 93% av søkerbildet, gjør kameraet 60 utlesninger av fokus hvert sekund. Det gjør det mulig å beregne bevegelser i motivet, og forutse hvor fokus kommer til å ligge et øyeblikk fram i tid.
Sony skriver ikke at dette konkurrerer med profesjonelle speilreflekskameraer, men måten de legger det fram på er i hvert fall egnet til å gi det inntrykket, og hva skal man med 20 bilder pr. sekund i full oppløsning, dersom autofokusen ikke klarer å følge med? Det blir spennende å se hvordan den faktisk yter i praksis. Både Olympus og Fujifilm vil gjerne fortelle oss at autofokusen deres er helt på høyde med de beste speilreflekskameraene, men de er ikke helt der ennå. Kan Sony ha knekket koden? Som standard er kameraet lydløst, med elektronisk lukker, men du kan velge å bruke mekanisk lukker hvis du ønsker.
Den andre svakheten til speilløse kameraer er at søkeren ikke har vært god å bruke ved høy seriebildehastighet. En analog søker oppfattes av hjernen som litt mørkere, men stadig i jevn bevegelse når seriebildehastigheten blir høy. En elektronisk søker blir enten hakkete eller svart mellom bildene, og det takler ikke hjernen vår like godt. Sony sier at søkeren i A9 over hodet ikke går i svart under eksponering. Det betyr ikke at den ikke hakker, men hvis den kan lese av fokus 60 ganger i sekundet, kan den kanskje også lese ut et søkerbilde 60 ganger i sekundet, og da blir det ikke mye hakking. Søkeren skal også være dobbelt så lys som tidligere, som gjør den mer naturtro i gjengivelsen.
Er speilreflekskameraets dager talte? Er det dette kameraet som gjør at vi ikke lenger gidder å dra på speilet? Et speilløst kameraet har en del muligheter som speilrefleks aldri vil få. Det kan prosessere søkerbildet på en helt annen måte, og derfor gjøre beregninger som speilreflekskameraer ikke kan gjøre. Dette betyr at måten speilløse kameraer håndterer beregninger før bildet blir tatt avhenger av prosessorkraften – som vi vet utvikles uhyre fort, mens et speilreflekskamera aldri kan få de samme mulighetene.
Det gjenstår fortsatt én stor utfordring for de speilløse kameraene – batteritiden. Og Sony har vel aldri vært verdensmester der (A7RII ble levert med to batterier fordi batterilevetiden var så svak). A9 har visstnok 2,2x så stor batterikapasitet. Det betyr at den er oppe på anstendig nivå for speilløse kameraer, men ikke så mye mer enn det. Sony oppgir ikke batterikapasitet, men om den kommer opp i 400 bilder er den fortsatt 1/3 av det vi finner i helt vanlige speilreflekskameraer. Sony forsøker å bøte på dette ved å tilby batterigrep som dobler kapasiteten, og en mulighet for ekstern batteripakke med 4 batterier.
Kameraet har ellers 24 megapiksler og 5-aksers bildestabilisator. Det har to plasser til USH-II SD-kort, det tar opp video i oversamplet 4K (6K som nedskaleres for høyere bildekvalitet) og bruker hele sensoren til utlesningen, så du ikke får noen cropfaktor, slik du får på kameraer fra Canon og Nikon. Ut fra det vi kan lese i presseinformasjonen, er ikke videofunksjonen like avansert, med like mange innstillingsmuligheter som på A7S II og A7R II. Funksjonsmessig likner den mer på A7 II, men den tilbyr altså 4K, og inntil 120fps i full HD (inntil 100Mbps).
Kameraet blir tilgjengelig i mai. Men så var det prisen da. Vi har ikke fått noen informasjon fra Sony Norge om dette kameraet over hodet, så all informasjonen har vi måttet hente fra utlandet, inkludert pris. Vi vil anta at prisen for huset lander på rett under 50 000 kroner (£4500). Det betyr at prisen også nærmer seg toppmodellene fra Canon og Nikon i pris. Vi har derfor store forventninger til hva dette kameraet kan yte. Sony har allerede hentet mange Canon-brukere over til seg fordi man fortsatt kan bruke de gamle objektivene. Hvis man nå også får autofokusen til speilreflekskameraet og en søker som fungerer i høy fart, kan de virkelig ha lagt det store egget her. Vi gleder oss til å teste.
Du trenger en adapter for å bruke Canon-optikk på Sony, men det finnes gode adaptere som gir deg omtrent all funksjonalitet og til og med autofokus, selv om den er noe dårligere enn med originaloptikk.
Sony A9 Kamerahus + FE 100-400mm f/4.5-5.6 76998 kr
Sony A9 Kamerahus 50999 kr
Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM 27499 kr
Husk at dollarprisen er uten mva, så vi må uansett legge på 25% bare der.
Når prisen i Storbritania er £4500, Pundet står i 11 kroner, og de har 20% mva, betyr det at en direkte omregning av prisen i Storbritania er 51 500 kroner.
Så jeg er redd for at prisen fort havner rundt 50 000 et sted. Selv om jeg selvfølgelig gjerne ser at du har rett :-)
Leica klarer seg med små objektiver, for de har verken zoom, autofokus eller bildestabilisator, og det sparer man jo en del på.
Skal man ha fullformat, kan man gjøre kamerahuset mindre, men objektivene blir ikke mindre. Så hvis man tar med seg mer enn ett objektiv, blir fort størrelsesforskjell på kamerahus neglisjerbar, og man sparer lite på størrelsen i forhold til å bruke speilrefleks.
Men det er andre fordeler med speilløst som gjør at folk velger det - men det er en annen diskusjon.