Forhåndstitt på EOS 1Ds

Som første fotograf i Norge fikk Aleksander Jacobsen i Kolonihaven Studio prøvekjøre Canons ”første-ellever” en helg, og inntrykket er bunnsolid. Dette er et fotografisk verktøy som langt på vei parkerer det meste annet på markedet.
<h4>av Aleksander jakobsen </h4>
Som første fotograf i Norge fikk jeg prøve Canons ”første-ellever” en helg, og inntrykket er bunnsolid. Dette er et fotografisk verktøy som langt på vei parkerer det meste annet på markedet.
Jeg fikk dessverre ikke tid til å teste kameraet inngående, men jeg rakk noen timer rundt i Oslo og noen timer i studio.<p>
Kameraet jeg fikk disponere er en ”pre-production”-modell og derfor ikke helt ferdig. Bl.a var det ikke mulig å gjøre opptak i RAW-format. Jeg fikk derfor kun gjort opptak i JPEG, uten at det gjør meg så mye. Mesteparten av de opptak jeg gjør med digitalkamera er uansett med JPEG. Jeg ser med mine blå øyne ærlig talt ikke mye praktisk forskjell i beste JPEG-komprimering vs RAW. <p>
Canon lar meg dessverre ikke publisere bilder som avslører kameraets fortreffeligheter, men jeg drister meg likevel til å vise noen bilder tatt av kameraet forrige helg.<p>

<h2>Bildekvalitet</h2>
Kameraet har en CMOS-brikke på noe over 11 MP som gir bildefiler på 31,5 MB. Til sammenlikning gir EOS D60 bildefiler på 18MB.
En typisk filmskanner gir også bildefiler på rundt 30MB. Forskjellen her er at EOS 1Ds leverer så utrolig rene bildefiler at et typisk scan nesten framtrer som direkte grumsete i forhold. Pixlene er veldig rene og myke og bildestøy er minimal.
Bildefilene ligner i det hele tatt mye fra de EOS D60 leverer, bare i mye bedre oppløsning.
Kvaliteten overgår altså tradisjonell 135-film og kanskje også scan fra mellomformat. Et scan vil aldri oppnå den graden av renhet i pixlene, fraværet av bildestøy og den myke, men 100% definerte skarpheten. I likhet med andre profesjonelle DSLR, leverer EOS 1Ds bildefiler med putemyk, nesten litt ullen skarphet, men ved tilføring av riktig dose Unsharp Mask i Photoshop, spretter de små detaljer klokkeklart fram.
<p>
<h2>24x36mm CMOS-bildesensor</h2>
Endelig har vi fått et reelt digitalt speilreflekskamera med en bildesensor som har de samme fysiske mål som 135-formatet (jeg ser da bort fra Contax N1 digital, som ser ut til å falle mellom litt for mange stoler). En 50mm gir altså de samme 46 graders bildevinkel på EOS 1Ds som på en Nikon F5 fra det forrige århundre. Det er deilig å igjen kunne utnytte vidvinkelens fulle potensiale. Jeg regner med at ”første-elleveren” til Canon her setter standarden til kameramodellene som kommer etter, både fra Canon og Nikon.<p>
Til tross for enorme datamengder som prosesseres og høy kapasitet, er strømforbruket lite, sikkert takket være CMOS-brikken. I løpet av nesten tre døgn ofret jeg ikke batteriladeren en tanke.
En annen ting som er oppsiktvekkende, iallefall når man har kikket seg sår i de små søkerne til tidligere digitale speilreflekskameraene, er den store, lyse søkeren. Det blir som å gå på kino etter å ha sittet foran en reise-TV i over et år…
Det eneste negative med den svære CMOS-brikken er at det lett kommer støv til. Det er derfor her viktigere enn noen gang å ha gode rutiner for vedlikehold av sensor og objektivåpning.
<p>
<h2>Kamerahuset</h2>
Utseendemessig er EOS 1Ds helt lik EOS 1D. Skallet er det samme, altså bygget som en tank, men innmaten er altså noe annet. Høy hastighet er byttet ut med høy oppløsning. Dette er en helt grei deal for meg. 3 bilder i sekundet holder i lange baner. AF virker å være like responsiv og kjapp som på 1D, altså umiddelbar og dritkjapp…
Ergonomien er som vi kjenner på EOS 1-modellene, altså meget god. Kameraet har en tyngde og øh.. autoritet som gir meg en sjelden følelse av balanse og integritet mellom objektiv, hender og kamerahus. Tungt, javel, men balansert og fjellstøtt.
<p>
Konklusjonen blir at Canon har kommet med en kanon som innfrir alle mine forventninger. Bildefilene er så svære at et utsnitt på 60% tilsvarer bildefilene på EOS D60/Nikon D100, og med minst like gode egenskaper ellers.
I tillegg får man ”full size” batterigjerrig CMOS-brikke og et gedigent kamerahus som tåler alt.<p>
Eneste minus er prisen. 70 000 kr inkl. MVA er mye penger. Kodak kommer med sin 14 megapixel-kamera som er priset langt billigere, anslagsvis under 40 000 kr. La oss håpe Canon justerer prisen ned til et prisnivå som er realistisk for oss som ikke har et avishus i ryggen.



 - Endelig 180 graders bildevinkel på digitalkamera
Endelig 180 graders bildevinkel på digitalkamera
 - Endelig 180 graders bildevinkel på digitalkamera
Endelig 180 graders bildevinkel på digitalkamera

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu