World Press Photo-prisen for 2009 er tildelt den italienske fotografen Pietro Masturzo for et bilde av en kvinne som skriker sin misnøye i forbindelse med demonstrasjoner i Iran i fjor sommer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vinnerbildet er hentet fra en serie som handler om kveldene i etterkant av det kontroversielle presidentvalget i Iran. På kveldstid, etter dagens demonstrasjoner, uttrykte folk sin misnøye fra tak og balkonger. Selve bildeserien til Pietro Masturzo vant førsteprisen i kategorien 'People in the News'.
Juryformann Ayperi Karabuda Ece uttaler at fotografiet viser begynnelsen på noe, begynnelsen på en stor historie.
- Bildet gir et perspektiv til nyhetene. Det treffer både visuelt og følelsesmessig, og det grep meg umiddelbart.
Jurymedlem Guy Tillim påpeker at en av utfordringene med å fotografere konflikt, er å portrettere det parallelle livet, der hvor folk går videre med sitt daglige liv.
- Vinnerbildet er et veldig godt forsøk på å forene disse to elementene. Det gir konflikten en kontekst. Og nettopp det er fotografiets hellige gral. Fotografen gjør dette med et nydelig bilde av det iranske landskapet, noe som kunne vært verdt å se på i seg selv. Men bildet vekker også en nysgjerrighet knyttet til kvinnen som skriker, og ved å innlemme dette elementet vektlegges også viktigheten av noe historisk. Det representerer et ærlig og suksessfullt forsøk på å fremme et visuelt vokubalar, uttaler Tillim.
Journalist i Aftenbladet, Jarle Aasland, tror ikke det er utenkelig at årets uskarpe vinnerbilde vil møte kritikk slik Tim Hetheringtons uskarpe vinnerbilde for to år siden gjorde.
Terje Bringedal, fotograf og leder i Pressefotografenes Klubb, synes å være todelt i sitt syn på vinnerbildet. Han mener det er problematisk når et bilde trenger 1000 ord for å forklares, og i det konkrete tilfellet synes han det er umulig å skjønne hva bildet forteller uten den medfølgende teksten.
- Står damen på taket og roper til nabokona at hun ønsker å låne litt sukker? spør han. - Hvorfor står hun der om natten? Hva signaliserer at dette er Iran? Det kan synes som valget av dette bildet som årets bilde er mer et politisk valg, enn et valg basert på de fotografiske kvaliteter.
Samtidig mener Bringedal at det er viktig at dokumentarfotografiet utfordrer betrakter, får han eller hun til å bruke tid på bildet og lete etter de fotografiske kvaliteter.
- Vi ser alt for mange bilder som er ren registrering av hendelser. Det er bilder som på grunn av bildestrømmen fra store begivenheter, er glemt i neste øyeblikk. Jeg er glad for at et slikt bilde vinner, ett som skaper debatt, istedenfor nok et sort/hvitt-bilde fra Kongo som norske og utenlandske fotografer har pøst ut i en årrekke. Fotografer må tørre å sprenge grenser i jakten på et billedspråk som fanger betrakteren, forteller Bringedal til foto.no.
Ingen nordmenn hevdet seg i konkurransen om verdens beste pressebilder i 2009, men det gjorde svenskene. Pieter Ten Hoopen, Kent Klich og Magnus Wennman fikk tilsammen fire utmerkelser. Kent Klick fikk førsteprisen i kategorien 'General News Singles' for et bilde fra serien Gaza photo album. Pieter Ten Hoopen fikk hederlig omtale i kategorien hverdagsliv og en andreplass i portrettkategorien. Magnus Wenmans fikk en tredjeplass i kategorien 'Sports action'.
Det ble delt ut priser i ti tematiske kategorier til 63 fotografer fra 23 nasjoner: Argentina, Australia, Brasil, Kanada, Chile, Kina, Ekvador, Frankrike, Tyskland, Ungarn, Irland, Israel, Italia, Mali, Mexico, Nederland, Palestina, Peru, Somalia, Sverige, Ukraina, Storbritania og USA.
Det ble levert inn 101.960 bidrag fra 5.847 fotografer i 2009-konkurransen.
Årets bilde var en del av en serie som også vant førsteprisen i kategorien 'People in the News. Nedenfor kan du se fem av bildene i serien.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
World Press Photo of the Year 2009
Pietro Masturzo, Italy
From the rooftops of Tehran, June
Vinnerbildet er hentet fra en serie som handler om kveldene i etterkant av det kontroversielle presidentvalget i Iran. På kveldstid, etter dagens demonstrasjoner, uttrykte folk sin misnøye fra tak og balkonger. Selve bildeserien til Pietro Masturzo vant førsteprisen i kategorien 'People in the News'.
Juryformann Ayperi Karabuda Ece uttaler at fotografiet viser begynnelsen på noe, begynnelsen på en stor historie.
- Bildet gir et perspektiv til nyhetene. Det treffer både visuelt og følelsesmessig, og det grep meg umiddelbart.
Jurymedlem Guy Tillim påpeker at en av utfordringene med å fotografere konflikt, er å portrettere det parallelle livet, der hvor folk går videre med sitt daglige liv.
- Vinnerbildet er et veldig godt forsøk på å forene disse to elementene. Det gir konflikten en kontekst. Og nettopp det er fotografiets hellige gral. Fotografen gjør dette med et nydelig bilde av det iranske landskapet, noe som kunne vært verdt å se på i seg selv. Men bildet vekker også en nysgjerrighet knyttet til kvinnen som skriker, og ved å innlemme dette elementet vektlegges også viktigheten av noe historisk. Det representerer et ærlig og suksessfullt forsøk på å fremme et visuelt vokubalar, uttaler Tillim.
Journalist i Aftenbladet, Jarle Aasland, tror ikke det er utenkelig at årets uskarpe vinnerbilde vil møte kritikk slik Tim Hetheringtons uskarpe vinnerbilde for to år siden gjorde.
Terje Bringedal, fotograf og leder i Pressefotografenes Klubb, synes å være todelt i sitt syn på vinnerbildet. Han mener det er problematisk når et bilde trenger 1000 ord for å forklares, og i det konkrete tilfellet synes han det er umulig å skjønne hva bildet forteller uten den medfølgende teksten.
- Står damen på taket og roper til nabokona at hun ønsker å låne litt sukker? spør han. - Hvorfor står hun der om natten? Hva signaliserer at dette er Iran? Det kan synes som valget av dette bildet som årets bilde er mer et politisk valg, enn et valg basert på de fotografiske kvaliteter.
Samtidig mener Bringedal at det er viktig at dokumentarfotografiet utfordrer betrakter, får han eller hun til å bruke tid på bildet og lete etter de fotografiske kvaliteter.
- Vi ser alt for mange bilder som er ren registrering av hendelser. Det er bilder som på grunn av bildestrømmen fra store begivenheter, er glemt i neste øyeblikk. Jeg er glad for at et slikt bilde vinner, ett som skaper debatt, istedenfor nok et sort/hvitt-bilde fra Kongo som norske og utenlandske fotografer har pøst ut i en årrekke. Fotografer må tørre å sprenge grenser i jakten på et billedspråk som fanger betrakteren, forteller Bringedal til foto.no.
Ingen nordmenn hevdet seg i konkurransen om verdens beste pressebilder i 2009, men det gjorde svenskene. Pieter Ten Hoopen, Kent Klich og Magnus Wennman fikk tilsammen fire utmerkelser. Kent Klick fikk førsteprisen i kategorien 'General News Singles' for et bilde fra serien Gaza photo album. Pieter Ten Hoopen fikk hederlig omtale i kategorien hverdagsliv og en andreplass i portrettkategorien. Magnus Wenmans fikk en tredjeplass i kategorien 'Sports action'.
Det ble delt ut priser i ti tematiske kategorier til 63 fotografer fra 23 nasjoner: Argentina, Australia, Brasil, Kanada, Chile, Kina, Ekvador, Frankrike, Tyskland, Ungarn, Irland, Israel, Italia, Mali, Mexico, Nederland, Palestina, Peru, Somalia, Sverige, Ukraina, Storbritania og USA.
Det ble levert inn 101.960 bidrag fra 5.847 fotografer i 2009-konkurransen.
1st prize Spot News Singles
Adam Ferguson, Australia, VII Mentor Program for The New York Times
Afghan woman rushed from the scene of a suicide bombing, Kabul, 15 December
1st prize Spot News Stories
Walter Astrada, Argentina, Agence France-Presse
Bloodbath in Madagascar, February
1st prize General News Singles
Kent Klich, Sweden
Gaza photo album: Tuzzah, Gaza Strip, 3 March
1st prize General News Stories
Marco Vernaschi, Italy, for Pulitzer Center
Guinea Bissau
2nd prize People in the News Singles
David Guttenfelder, USA, The Associated Press
US soldiers respond to Taliban fire outside their bunker, Korengal Valley, Afghanistan, 11 May
1st prize People in the News Stories
Charles Ommanney, United Kingdom, Getty Images for Newsweek
Inauguration Day, Washington DC, 20 January
1st prize Sports Action Singles
Gareth Copley, United Kingdom, Press Association
Englands Jonathan Trott is run out at the fifth Ashes test match, London, August
1st prize Sports Action Stories
Donald Miralle, Jr., USA
Ironman World Championships, Hawaii
1st prize Sports Features Singles
Robert Gauthier, USA, Los Angeles Times Magazine
Yankee fans try to distract Angels left fielder Juan Rivera, Yankee Stadium, 25 October
1st prize Sports Features Stories
Elizabeth Kreutz, USA
Lance Armstrongs comeback
2nd prize Contemporary Issues Singles
Stefano De Luigi, Italy, VII Network for Le Monde Magazine
Giraffe killed by drought, northeast Kenya, September
1st prize Contemporary Issues Stories
Eugene Richards, USA, Reportage by Getty Images for The Sunday Times Magazine/Paris Match
War Is Personal, USA
2nd prize Daily Life Singles
Joan Bardeletti, France
Sunday picnic, Mozambique
1st prize Daily Life Stories
Gihan Tubbeh, Peru
Adrian, 13-year old autist
1st prize Portraits Singles
Laura Pannack, United Kingdom, Lisa Pritchard Agency for The Guardian Weekend magazine
Graham, anorexic teenager
2nd prize Portraits Stories
Annie van Gemert, the Netherlands
Boys and girls
1st prize Arts and Entertainment Singles
Malick Sidibé, Mali, for The New York Times Magazine
Fashion portfolio: Prints and the Revolution, Mali
1st prize Arts and Entertainment Stories
Kitra Cahana, Canada, Fabrica for Colors
Rainbowland, New Mexico
1st prize Nature Singles
Joe Petersburger, Hungary, National Geographic
Hunting kingfisher, Hungary
1st prize Nature Stories
Paul Nicklen, Canada, National Geographic
South Georgia, Antartica
Årets bilde var en del av en serie som også vant førsteprisen i kategorien 'People in the News. Nedenfor kan du se fem av bildene i serien.
Pietro Masturzo, Italy
Pietro Masturzo, Italy
Pietro Masturzo, Italy
Pietro Masturzo, Italy
Pietro Masturzo, Italy