- Ville etterlate meg noe vakkert

Gjennom nærmere tre tiår har han sjokkert med sine bilder. Men det var aldri det som var intensjonen for David LaChapelle. Denne vinteren vises den hittil største utstillingen av hans arbeider på Fotografiska.
David LaChapelles bilder fyller alle tre etasjer og hver tilgjengelige kvadratmeter på Fotografiska i Stockholm denne vinteren. Utstillingen "Burning Beauty" er den hittil største utstillingen av hans arbeid, og inkluderer bilder fra tidlig 80-tall og frem til i dag.

- Vi har tatt alle utstillingene med David som turnerer i dag og slått dem sammen til en, forklarer Fotografiska-grunnlegger Jan Broman under en pressevisning av utstillingen dagen før åpning.

Dette er første gang siden Fotografiska åpnet at en fotograf fyller hele museet, og begivenheten er stor på flere måter, forklarer Min-Jung Jonsson, som har kuratert utstillingen sammen med Patrik Steorn.

- Ikke bare fordi dette er den største utstillingen av hans arbeider noensinne, med 256 arbeider, men også fordi David var en av grunnene til at Fotografiska ble til, sier hun.

I 2008 arrangerte Fotografiska-grunnleggerne Per og Jan Broman en utstilling med LaChapelle på Kulturhuset i Stockholm. Med over 15000 besøkende på en måned, skjønte de at tiden var moden for et større fotomuseum. To år senere ble Fotografiska etablert.

- Ville gi verden noe vakkert
Når LaChapelles bilder nå er tilbake i Stockholm, forventes et sekssifret antall besøkende i løpet av de tre månedene utstillingen varer.

For David LaChapelles bilder er kontroversielle, men populære. Den amerikanske fotografen startet sin karriere med å stille ut i gallerier tidlig på 80-tallet og ble snart oppdaget av Andy Warhol, som ga han en jobb i magasinet Interview. Frem til 2005 var han blant verdens mest ettertraktede reklame- og motefotografer, med fast kontrakt med blant annet Vanity Fair og italienske Vogue. Han har fotografert de fleste av verdens største kjendiser, og var kjent for å få dem til å gjøre nærmest hva som helst.

Under pressevisningen forteller LaChapelle at mange av bildene ble tatt i den tro at han ikke kom til å leve veldig lenge.

- Mange av mine venner døde av AIDS, og jeg hadde ingen grunn til å tro at jeg selv ikke skulle gjøre det også. Så jeg ville gi verden noe vakkert, og etterlate meg noe av verdi, forteller han.

LaChapelle ble imidlertid ikke syk. Men en dag fikk han allikevel nok av magasinbransjen.

- I 2005 skjønte jeg at jeg ikke kunne fortsette å jobbe for magasiner. Jeg forlot alt. Flyttet til Maui og kjøpte en gård, forteller han.

LaChapelle så stadig flere katastrofer i verden og miljøet som var relatert til overforbruk, og kunne ikke lenger jobbe for en industri som oppfordret til å stadig kjøpe mer. På dette tidspunktet trodde han at han var ferdig med karrieren.

- Men så, ved en mirakuløs hendelse, fikk jeg en telefon og ble bedt om å stille ut i gallerier igjen. Plutselig var jeg tilbake der jeg startet.

Håndlagde kulisser
Siden den gang har han ikke tatt kommersielle oppdrag, men kun jobbet med egne prosjekter. Han har fotografert flytende mennesker i serien Awakened, brukt penger som negativer og fremkalt dem i mørkerommet, bygget en moske av godteri, fotografert stilleben av blomster og voksdukker og laget enorme kollager som fremstiller ulike katastrofescenarier.

Men på tross av at formålet og rammene er noe annerledes, er uttrykket fortsatt gjenkjennelig. De sterke fargene, de nakne kroppene og de omfattende kulissene er til stede i mange av bildene.

For en av karakteristikkene ved LaChapelles bilder er de store, detaljerte kulissene. Han er opptatt av å få frem at det ligger mye arbeid og samarbeid bak dem.

- Mange tror at de er laget på en datamaskin. Men det er faktiske kulisser, som er malt, bygget og satt modeller inn i. Det er folk som jobber hardt med å lage disse settene, det er en enorm produksjon som koster mye penger å lage og å kreditere en maskin for arbeidet er ikke riktig, sier han.

Ikke interessert i å sjokkere
På Fotografiska stilles både magasinarbeidet og nye kunstprosjekter ut. Avdelt i seksjoner, der hver del handler om et tema som opptar LaChapelle mye, blir det tydelig at flere temaer går som en rød tråd gjennom hele karriereren. Religion er et av dem.

- Jeg blir spurt mye om religionens rolle i mine bilder. Jeg syns religion er veldig forvirrende. De har alle sentrale temaer som kjærlighet og tilgivelse, men allikevel brukes religion som et verktøy for å dele, heller enn å forene, forteller han og legger til at han "har et ønske om å ta tilbake de vakre delene av religioner."

Ønsket om å ville etterlate seg noe, har han bevart gjennom hele karrieren.

- Jeg tror på at det ligger en ære, et privilegium og et ansvar i det å være kunstner. Det handler om hva du ønsker å fortelle verden. For meg har det alltid handlet om hva jeg har ønsket å gi, og ikke hva jeg har ønsket å få. Jeg har aldri vært interessert i å få noe, sier han og avviser at han er ute etter å sjokkere med sine bilder.

- Folk tror at jeg gjør dette for å sjokkere. Men jeg tror at vi ikke kan bli sjokkert. Det å sjokkere interesserer meg ikke i det hele tatt, sier han og viser til det at så mange lastet ned videoen av at journalisten Daniel Pearl ble halshugget, viser at vi ikke lenger er i stand til å la oss sjokkere.

- Inspirasjonen kommer innenfra
LaChapelle er opptatt av stillhet og ensomhet og mener dette er noe vi har mistet i dagens samfunn. Den konstante flommen av nyheter, som vises i det de skjer, gjør at vi blir overeksponert av bilder og informasjon.

- Akkurat nå er vi avhengige av våre telefoner, nyheter, TV, og jeg sier ikke at vi skal kvitte oss med disse tingene, for da kan vi ikke fungere i verden i dag. Men kunstnerisk sett forstår jeg ikke hvordan folk kan jobbe. Jeg må være alene. Det å skru av ting er for meg den eneste måten jeg kan ta avgjørelser på, sier han og legger til:

- Jeg går ikke ut og leter etter inspirasjon. Den kommer til meg, den er inne i meg. Men jeg må kunne høre den.

Utstillingen "Burning Beauty" åpner på Fotografiska i dag og henger frem til 3. mars.
Flere bilder på www.davidlachapelle.com
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
David LaChapelle under pressevisningen
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Hele Fotografiska vies David LaChapelle de neste tre månedene
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Mye presse møtte opp for å se pressevisningen.
David LaChapelle, courtesy of Fred Torres Collaborations, New York - The Beatification: I'll Never Let You Part For You're Always In My Heart, 2009
The Beatification: I'll Never Let You Part For You're Always In My Heart, 2009
David LaChapelle, courtesy of Fred Torres Collaborations, New York
David LaChapelle, courtesy of Fred Torres Collaborations, New York - Uma Thurman: Gossip, 1997
Uma Thurman: Gossip, 1997
David LaChapelle, courtesy of Fred Torres Collaborations, New York

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu