Utstillingsinfo
- Periode19.01.13 - 23.02.13
- StedPeder Lund
- Shomei Tomatsu har hatt stor betydning for japansk fotografi i etterkrigstiden og har vært svært viktig i dokumentasjonen av krigens ringvirkninger i det japanske samfunn, skriver galleriet i en pressemelding.
Fra temaer som ettervirkningene av atombomben i Nagasaki, til amerikanernes innflytelse på den japanske kulturen gjennom militærbasene som ble opprettet etter andre verdenskrig og til politiske protester i den særegne Tokyo-bydelen Shinjuku, var Tomatsus fokus å vise forandringene hjemlandet gikk gjennom i etterkrigstiden, og i særdeleshet møtet mellom øst og vest.
Radikal stil
Tomatsu er imidlertid vel så kjent for sin fotografiske stil, som for sine motiver. Skjeve linjer, uvanlige utsnitt og sterke kontraster går igjen i bildene.
- På tross av at mange av hans bilder dokumenterer samtiden og historien er ikke uttrykket typisk dokumentarisk. Kontrastene mellom lys og skygge gir motivene dramatikk og spenning. Bildene kan virke abstrakte og fylt med underliggende symbolikk. Utsnittene og motivene er ofte uventet eller utypiske sammenliknet med det klassiske dokumentarfotografiet.
Allikevel ble ikke Tomatsu sett på som spesielt radikal i sin tidlige samtid, men heller som en del av det etablerte japanske fotografiet som en yngre generasjon fotografer, blant dem Daido Moriyama, reagerte mot da de grunnla fotobevegelsen Provoke på 60-tallet. I dag regnes Tomatsu som vel så radikal som disse, og blir ofte sett på som Provoke-bevegelsens forløper.
Atombombe, undergrunnskultur og Okinawa
Tomatsu startet karrieren som fotograf ved siden av økonomi-studiene på 50-tallet. I 1959 grunnla han fotokollektivet Vivo sammen med Eikoh Hosoe og Ikko Narahara, men gruppen ble oppløst allerede to år senere. Da var Tomatsu i gang med å dokumentere ettervirkningene av atombomben, noe som resulterte i boken HiroshimaNagasaki Document.
Tomatsu tilbrakte mer av sin tid i Nagasaki etter dette og ga ut boken 11:02 Nagasaki i 1966. I 1969 kom Oh! Shinjuku ut. Boken består av de to seriene Protest, Tokyo og Eros, Tokyo, serier som skildrer henholdsvis studentopprør og undergrunnsmiljøet i bydelen ved samme navn. Deretter reiste han til Okinawa og ga ut bøkene Okinawa Okinawa Okinawa i 1969 og Pencil of the Sun i 1975.
I 2006 ble hans arbeider introdusert for et større internasjonalt publikum gjennom den retrospektive utstillingen Skin of the Nation, som ble vist flere steder i verden.
Fotografen har vært med på å planlegge utstillingen som vises i Oslo, men får ikke selv se resultatet. Shomei Tomatsu døde av lungebetennelse 14. desember 2012.
Utstillingen "Shomei Tomatsu - Fotografier" åpner lørdag 19. januar kl. 12 og henger frem til 23. februar. Mer informasjon på www.pederlund.no
Untitled, from the series Eros, Tokyo 1969,1995
© Shomei Tomatsu / Courtesy of Taka Ishii Gallery and Peder Lund
Prostitute,-Nagoya-1958,2003
© Shomei Tomatsu / Courtesy of Taka Ishii Gallery and Peder Lund