Utstillingsinfo
- Periode02.12.16 - 15.12.16
- Sted0562 Cyan Salong
Lokalhistorie forteller om en trestatue av Maria og Jesusbarnet ble funnet i en hule i fjellet, etter at mystisk lys og himmelsk musikk ble hørt av gjetere om natten. Noen mener at statuen ble laget av Sankt Lukas i Jerusalem og fraktet til Montserrat av Sankt Peter for å skjule den fra invaderende mauriske tropper.
Dagens astronomer mener at de mystiske lysene på himmelen trolig var observasjoner av meterosvermen Perseidene, som var særlig sterk på den tiden. Andre spekulerer i teorier om at den originale statuen, som ble erstattet av en kopi på 1200-tallet egentlig var en avbildning av en annen gudinneskikkelse, trolig Isis, eller kanskje Venus, Demeter eller en annen mer lokal jordgudinne. Når funnet ble gjort kjent for det kristne prestskapet på den tiden ville de ha forklart statuen som en Madonna og Jesus, for senere å ha erstattet den med en mer «riktig» versjon.
Inspirert av stedets historie og natur har Weston utforsket fjellet og lyset slik det interagerer i dag. Ved å ta ideen om mystiske lys på himmelhvelvingen som et utgangspunkt har han samlet inn avtrykk av stein og lys på fotosensitivtmateriale uten bruk av kamerautstyr eller mørkerom. Disse kameraløse fotografiene lar fjellet lage sitt eget selvportrett og inspirere til å tolke fortellingene fra en ny synsvinkel.
Stig Marlon Weston har jobbet med fotografi og kameraløs kunst i over 20 år. Han er medlem av FFF, har deltatt på Høstutstillingen og Østlandsutstillingen og stilt ut i Berlin, London og New York i tillegg til Norge. Tidligere har han arbeidet mest med filmfotogrammer og kreativ kopiering. Denne utstillingen viser nye kjemibaserte teknikker han har utviklet under sitt artist residency, som han kommer til å arbeide videre med fremover.
Mer informasjon på hjemmesiden til CYAN studio
flyer
Tears of St Lawrence #42
Stig Marlon Weston
kjemisk fotografi
Cent cims #2
Stig Marlon Weston
Heliogram