Debatten raser i fagmiljøene om Sølve Sundsbøs nye kongebilder er bra eller dårlige. Greit nok. Den debatten vil alltid oppstå. Uansett hvem som lager bildene eller hvordan de fremstår.
Men det er en helt annen side av saken som opptar meg. Nemlg retusjering av "vanlige" mennesker. For det er fascinerende å se hvordan media og folk reagerer helt ulikt på akkurat samme ting. Når det gjelder mote- og reklamebilder kombinert med retusjering, både gauler, hyler og skriker media, politikere og andre om at dette må det bli slutt på. Bilder må merkes! Folk må ikke må bli lurt! Vrangbildet som magasiner, reklamebyråer, fotografer og retusjører tegner av hvordan mennesker gjengis - særlig jenter - må stoppes for enhver pris. Organisasjoner og aktivister hyler over den kunstige virkeligheten som kommer på trykk. Det ødelegger menneskeheten virker det som! For det pyntes, retusjeres og lyssettes, og alle triksene i boka benyttes for å tegne et perfekt bilde som ikke eksisterer noe annet sted enn i Photoshop. Husk: Det er jo knapt et år siden det ble ramaskrik over Frederik Arff sine retusjerte bilder av Melodi Grand Prix artistene for NRK. Bilder som fikk mang en sjel til å sette hylleblomstteen og småkakene i halsen. Slikt går jo ikke an! Det er jo juks!!
Men så. Plutselig en januardag i 2011 kommer fotografen Sølve Sundsbø, og benytter akkurat de samme metodene på de nye offisielle kongelige portrettbildene. Og hva gjør verden da? Hva gjør skeptikerne, kritikerne, menigmann og de samme bladene og avisene som maner til lynsjing hver gang de oppdager fotografer eller byråer som "jukser" med bilder i andre sammenhenger? Jo de hyller de nye kongebildene! Superlativene hagler. Strålende! Han har skapt en superstjerne! Dette vil verden elske! Aldri tidligere har det vært fotografert så vakre bilder av kronprinsparet! Så vakker har vi aldri sett Mette-Marit! Det vil liksom ingen ende ta.
Spør du meg blir det altfor mye. Særlig fordi superlativene kommer fra medier som lager krigsoverskrifter så fort ordet retusjering nevnes i andre sammenhenger. Men disse bildene går tydeligvis sin seiersgang over hele verden. En Mette-Marit som er lyssatt og fotografert som i de lekreste, dyreste og mest eksklusive moteseriene eller beautyreklamene som kritikerne og politikerne raser mot i andre sammenhenger. Men bildene ligger langt fra det tradisjonelle portrettfotografiet. For her ser vi en Mette-Marit som er retusjert bort fra enhver virkelighet, slik at også hun har den porselensperfekte huden som kritikerne og politikerne hyler over når det gjelder mote- og reklamebilder. Men hva nå da? Kan vi hylle en Photoshoppet voksdukke bare fordi hun er "kongelig", når vi raser mot det samme når det gjelder en mote- eller reklamemodell? Hvorfor er ikke dette like samfunnsnedbrytende som kritikerne mener moteserier og reklameannonser er? Merkelig...
Offisielle bilder av kongelige har vel alltid dreid seg om å vise frem velpolert pomp og prakt, rikdom og makt. Både for århundrer siden da malerpenselen og lerretet var verktøyet, og det samme nå som vi befinner oss i de perfekte megapikslers verden. Og disse bildene gjør det samme nå som de alltid har gjort, bare at det skjer i beste 2011 stil. Det er velpolert kommersiell fashion, som viser poreløs perfeksjonshud og glattpolert preg, hilsen en dyktig fotograf og digitalt etterarbeid. Men er det portrettfotografering? Er det "bra". Er det "godt håndtverk"? Tja... Hva vet jeg... Jeg har bare på følelsen at alle mediekritikere av retusjering og glattpolerte bilder er tatt med buksene på knærne, hilsen Sølve Sundsbø. For så langt har jeg ikke sett en eneste rasende kalori av engasjement mot retusjering av kongebildene. Merkelig...
Følg diskusjonene på forumet:
kat=39;De nye kongebildene - geni eller søppel?
kat=30;Lav allmenn forståelse for fotografiet
__________________________________________________
Har du synspunkter eller en kommentar til de nye kongebildene og diskusjonen rundt dette: send gjerne et leserinnlegg/kommentar til desk@foto.no. Merk email: leserinnlegg/kommentar
Men det er en helt annen side av saken som opptar meg. Nemlg retusjering av "vanlige" mennesker. For det er fascinerende å se hvordan media og folk reagerer helt ulikt på akkurat samme ting. Når det gjelder mote- og reklamebilder kombinert med retusjering, både gauler, hyler og skriker media, politikere og andre om at dette må det bli slutt på. Bilder må merkes! Folk må ikke må bli lurt! Vrangbildet som magasiner, reklamebyråer, fotografer og retusjører tegner av hvordan mennesker gjengis - særlig jenter - må stoppes for enhver pris. Organisasjoner og aktivister hyler over den kunstige virkeligheten som kommer på trykk. Det ødelegger menneskeheten virker det som! For det pyntes, retusjeres og lyssettes, og alle triksene i boka benyttes for å tegne et perfekt bilde som ikke eksisterer noe annet sted enn i Photoshop. Husk: Det er jo knapt et år siden det ble ramaskrik over Frederik Arff sine retusjerte bilder av Melodi Grand Prix artistene for NRK. Bilder som fikk mang en sjel til å sette hylleblomstteen og småkakene i halsen. Slikt går jo ikke an! Det er jo juks!!
Men så. Plutselig en januardag i 2011 kommer fotografen Sølve Sundsbø, og benytter akkurat de samme metodene på de nye offisielle kongelige portrettbildene. Og hva gjør verden da? Hva gjør skeptikerne, kritikerne, menigmann og de samme bladene og avisene som maner til lynsjing hver gang de oppdager fotografer eller byråer som "jukser" med bilder i andre sammenhenger? Jo de hyller de nye kongebildene! Superlativene hagler. Strålende! Han har skapt en superstjerne! Dette vil verden elske! Aldri tidligere har det vært fotografert så vakre bilder av kronprinsparet! Så vakker har vi aldri sett Mette-Marit! Det vil liksom ingen ende ta.
Spør du meg blir det altfor mye. Særlig fordi superlativene kommer fra medier som lager krigsoverskrifter så fort ordet retusjering nevnes i andre sammenhenger. Men disse bildene går tydeligvis sin seiersgang over hele verden. En Mette-Marit som er lyssatt og fotografert som i de lekreste, dyreste og mest eksklusive moteseriene eller beautyreklamene som kritikerne og politikerne raser mot i andre sammenhenger. Men bildene ligger langt fra det tradisjonelle portrettfotografiet. For her ser vi en Mette-Marit som er retusjert bort fra enhver virkelighet, slik at også hun har den porselensperfekte huden som kritikerne og politikerne hyler over når det gjelder mote- og reklamebilder. Men hva nå da? Kan vi hylle en Photoshoppet voksdukke bare fordi hun er "kongelig", når vi raser mot det samme når det gjelder en mote- eller reklamemodell? Hvorfor er ikke dette like samfunnsnedbrytende som kritikerne mener moteserier og reklameannonser er? Merkelig...
Offisielle bilder av kongelige har vel alltid dreid seg om å vise frem velpolert pomp og prakt, rikdom og makt. Både for århundrer siden da malerpenselen og lerretet var verktøyet, og det samme nå som vi befinner oss i de perfekte megapikslers verden. Og disse bildene gjør det samme nå som de alltid har gjort, bare at det skjer i beste 2011 stil. Det er velpolert kommersiell fashion, som viser poreløs perfeksjonshud og glattpolert preg, hilsen en dyktig fotograf og digitalt etterarbeid. Men er det portrettfotografering? Er det "bra". Er det "godt håndtverk"? Tja... Hva vet jeg... Jeg har bare på følelsen at alle mediekritikere av retusjering og glattpolerte bilder er tatt med buksene på knærne, hilsen Sølve Sundsbø. For så langt har jeg ikke sett en eneste rasende kalori av engasjement mot retusjering av kongebildene. Merkelig...
Følg diskusjonene på forumet:
kat=39;De nye kongebildene - geni eller søppel?
kat=30;Lav allmenn forståelse for fotografiet
__________________________________________________
Har du synspunkter eller en kommentar til de nye kongebildene og diskusjonen rundt dette: send gjerne et leserinnlegg/kommentar til desk@foto.no. Merk email: leserinnlegg/kommentar
Sølve Sundsbø / Det kongelige hoff
Sølve Sundsbø / Det kongelige hoff
Sølve Sundsbø / Det kongelige hoff
Da blir det vanskelig å skjønne hvor du henter motivasjonen til å spørre hvorfor ingen har tatt retusjdebatten rundt årets kongebilder. Pr. definisjon er årets kongebilder knapt retusjerte, de er mer korrigerte og balanserte.
Ole M Ludvigsen
Hvordan retusj av kjente og ukjente mennesker påvirker oss har jeg skrevet et innlegg om under tittelen Reklame, retusj og spiseforstyrrelser: http://isidoraastrom.blogspot.com/2011/01/reklame-retusj-...elser.html